Maat 54

Ik denk dat veel Diva’s die een vergelijkbaar figuur en maat hebben als ik bekend zijn met de teleurstellingen in de mode door gebrek aan goede pasvorm… of beter gezegd het soms volledig ontbreken ervan. Van onderbroek, t-shirt, broek, jurk tot badmode…het is nog vaak om te janken. Maar ook de onduidelijkheid over maatvoeringen is een kriem en leidt vaak tot teleurstelling. 

Nu is er geen gebrek aan, voor het oog, trendy “grote maten mode” maar met alleen een paar leuke buitenste lijntjes en een leuke print of een leuk stofje kom je er niet, niet in mijn maat althans, dat vraagt om meer moeite, inzicht en inzet. Niks frustrerender dan verliefd worden op een kledingstuk en dan tijdens het passen ontdekken, dat het ondanks de vermelde maat, helemaal niks wordt. Te krap, vreemd model, te kort, te breed, enorme armsgaten, kiepen, etc…etc.

Of juist verliefd worden op een leuke kleur of print met daarin je maat gestikt, wat dan door moet gaan voor t-shirt maar waarvan je zonder te passen al ziet dat het kansloos is. En slips, bikinibroeken en/of badpakken met van die enorme grote beenwijdtes waardoor je buik, ongewild, ook vrolijk mee naar buiten kijkt. Of slipjes die alleen maar in de breedte rekken waardoor ze voortdurend van je buik en kont af rollen.

Ik denk dat we allemaal wel zo’n lijst met ergernissen hebben. 

Tot maat 54 gaat het vaak nog redelijk goed maar daarboven wordt het vaak een drama en vraagt een patroon om de nodige aanpassingen en is het onmogelijk om een patroon maar even door te vergroten, met maat 44/46 als uitgangspunt.

De laatste 20 jaar gingen vele grotere en kleinere bedrijven “plus size mode” aan hun collecties toevoegen en produceren. Daar waren we natuurlijk erg blij mee maar het bleek in veel gevallen dat er maar weinig aandacht aan de totstandkoming van de modellen werd besteed. Het bleken vaak niks meer of minder te zijn dan doorvergrotingen van kleinere maten en daardoor ontbrak in veel gevallen aan pasvorm. De laatste jaren zie je steeds meer dat bedrijven de “grote maten mode” weer vaarwel zeggen of in hun maatvoering niet groter meer gaan dan maat 54.

Op de plus size fashion beurs sprak ik eerder eens een producent welke tegen mij zei dat ook hij was gestopt met de écht grote maten mode. Dit omdat er volgens hem veel minder dikke mensen zijn dan eerder, naar zijn visie omdat veel dikke mensen een gastric bypass laten doen en daardoor had hij gemerkt dat zijn grootste maten niet verkochten dus stopte hij er maar mee.

Natuurlijk viel mijn mond letterlijk open van dit verhaal en laat het duidelijk zijn dat mijn visie hier op, totaal anders is!

Veel producenten dachten ooit, zonder al te veel moeite en kosten te investeren, een graantje mee te kunnen pikken van de grote aanvraag naar grotere maten kleding door o.a. hun bestaande collecties in reguliere maten te vergroten of de meest simpele (tent) modellen, zonder al te veel na te denken als éénhapscracker te produceren, onder het mom van één model dat iedere dikkerd past. Dat lukte in eerste instantie, omdat er een enorme gebrek was aan kleding in grotere maten. Maar sinds er via internet steeds meer serieuze concurrentie aan de horizon verscheen vanuit het buitenland hield de gekozen weg geen stand meer.

Men kon niet anders meer dan of met ledenogen toezien dat hun klanten elders gingen shoppen. Een enkel bedrijf dat het begreep, zag in dat ze hun consument alleen nog tevreden en bij zich konden houden door te doen wat ze in het buitenland al hadden bedacht, hun collectie aanpassen, want ja, ook dikkere mensen willen kleding met pasvorm dat goed zit en er ook nog eens trendy en leuk uitziet.

De meneer die ik sprak op de beurs begreep het dus duidelijk niet, die dacht dat zijn grote maten mode collectie niet meer verkocht omdat er geen dikkers meer zijn, dus stopte zijn bedrijf met het produceren van kleding boven de maat 54. Natuurlijk ben ik de discussie aangegaan met deze vent maar dit leidde uiteraard tot niks… een gevalletje bord voor zijn kop!

De moordende concurrentie heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat nu voornamelijk de producenten die bereid waren op de echte vraag van de consument in te gaan (leuke goedzittende trendy kleding) nog bestaan. Natuurlijk gaat dit verhaal niet op voor alle producenten en bedrijven maar het heeft er wel allemaal voor gezorgd dat ook ik, als consument, mijn horizon genoodzaakt moest gaan verbreden.

Nu ben ik door al die (shop-)teleurstellingen in mijn leven opgegroeid als een negatieve shopper, als ik iets uit een rek pak in de winkel of bestel via internet ga ik er eigenlijk onbewust al vanuit dat het niet goed zal zitten of niet zal passen. Het zorgt er wel voor dat de verrassing des te groter is wanneer iets wel perfect zit en ik kan er dan ook extra van genieten.

Met de gedachten dat ik toch niks te verliezen heb, bestelde ik dan ook deze jurk bij Navabi. Ik kijk al jaren hier en daar naar de collecties van het merk MAT en zie er geregeld leuke items tussen maar omdat MAT’s maatvoering tot max. maat 54 gaat ging ik er altijd weer aan voorbij. Maar omdat Navabi een hele duidelijke en uitgebreide productomschrijving geeft, met alle maten in cm. per product erbij vermeld, besloot ik de gok te nemen en was ik stiekem ook wel nieuwsgierig of ook deze omschrijving met de vermelde maten wel klopte…en ja hoor!

Een goede productomschrijving met de juiste afmetingen erbij vermeld maakt het leven van een shopper zo veel makkelijker en minder frustrerend, je hoeft hierdoor geen rekening meer te houden met de vermelde maten, die per merk toch vaak vreselijk afwijken.

MAT geeft zelf aan t/m maat 54 te gaan. De combinatie van het model en de stof laten het toe dat ik deze jurk toch uitstekend pas, met mijn maat 58. Erg slim dus van Navabi dat ze de afmetingen bij hun artikelen plaatsen, anders had ik deze jurk nooit besteld.

Kan ik ook een keer roepen dat ik maat 54 heb 😏

Ook deze fantastische tas van Ralph Lauren vond ik bij Navabi.

Annemarie X

één reactie

  1. Trudy
    7 juni 2019
    Reply

    Wat een prachtige jurk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.