Transpiratie stress

De stress en paniek slaat bij velen al toe bij alleen maar de gedachten aan de lange (hopelijk warme) zomer die nog gaat komen. Uit alle berichten en vragen die ik altijd ontvang blijkt dat de grootste reden voor al deze stress “transpireren” is. Zweten doen we zonder twijfel allemaal, ik dus ook. In deze blogpost vertel ik je hoe ik daar mee om ga maar ik ben ook dieper in het onderwerp “zweten” gedoken, waarom zweten we? Waarom ruikt bij de één zweet meer als bij de ander? Wat te doen als je last hebt van het zweten etc.

Transpireren geeft ons vaak een ongemakkelijk gevoel en associëren we met vies, stank, luiheid (lui zweet) en andere ongemakken. Nu kan zweten best lastig zijn maar het is ook goed om te beseffen dat zweten een heel belangrijke functie is voor je lichaam. Het voornaamste doel van transpireren is de temperatuurregeling van het lichaam. Wanneer de lichaamstemperatuur te hoog wordt, beginnen we te zweten. Het vocht komt via de poriën op de huid te liggen en verdampt door de warmte ervan, hierdoor koelt het lichaam af maar daarnaast heeft zweten ook een reinigende functie. Door transpiratie worden namelijk ook afvalstoffen het lichaam uit gewerkt.

Ook ik wist dit niet maar er zijn twee verschillende soorten zweetklieren in het lichaam. Deze klieren worden eccriene en apocriene zweetklieren genoemd. De eccriene zweetklieren bevinden zich over het hele lichaam. De transpiratie uit de eccriene zweetklieren bestaat voor 99% uit water en bevat een klein deel andere stoffen zoals mineralen (calcium, chloor, fosfor, kalium, magnesium en natrium), ureum, melkzuur en ammonia. Het uitscheiden van natrium ofwel zout, zorgt voor de zoute smaak die zweet heeft en dat je soms witte kringen in je kleding hebt als je hebt gezweten. Het vocht verdampt namelijk en het zout niet.

De apocriene klieren monden specifiek uit in de haarzakjes in oksels, in de liezen, rond de geslachtsorganen, de anus en de tepels. De apocriene zweetklieren scheiden zowel water als vetten uit. De apocriene zweetklieren zijn ook de veroorzakers van een persoonlijke (zweet)geur maar het gaat vies ruiken omdat de bacteriën en schimmels die op de huid aanwezig zijn het zweetvocht en afvalstoffen omzetten in allerlei andere stoffen. En die ruik je en veroorzaken de typische zweet geur. 

Ook voeding heeft invloed op de geur van zweet. Als je veel knoflook eet, sterke kruiden, uien en alcohol beïnvloed dat zeker de geur van je transpiratievocht.

Wat te doen?

Allereerst is het van groot belang om je dagelijks goed onder stromend water te wassen, neem de tijd om je huid goed te spoelen onder de douche en vergeet dus zeker niet alle plekken waar de apocriene klieren zich bevinden. 

Ik persoonlijk heb een heel gevoelige huid en was m’n huid als bijna mijn hele leven slechts 1 á 2 keer per week met een milde doucheschuim, de rest van de dagen douche ik uitgebreid 2x daags met lauw warm water. Het gebruik van zepen en chemische middelen heeft zeker niet altijd een gunstig effect op de huid of je geur. Je huid is in principe zelfvoorzienend en zelfbeschermend en heeft niet meer nodig dan stromend water om schoon te worden en om sterk en in balans te blijven, zeepjes, geurtjes en andere middeltjes verstoren deze balans met vaak negatieve gevolgen.

Wat misschien goed is om in het oog te houden:

Als je voller bent zweet je niet perse meer dan een ander maar als je net zoals ik wat meer randjes en hubbeltjes hebt en er op plekken, zoals in je liezen, onder je buik, borsten en tussen je dijen meer huid op huid contact is verdampt het aanwezige transpiratievocht niet en blijven die plekken dus langer vochtig. Iets wat niet ten gunste van je huid komt omdat het een uitstekend klimaat is voor de bacteriën en schimmels op je huid om zich te vermeerderen. Behalve dat dit kan leiden tot extra onaangename geurtjes maakt het je huid ook erg kwetsbaar voor kwetsuur (bijvoorbeeld het stuk lopen/schuren van je dijen en smetplekjes).

Mijn advies is dan ook om zeker op warme dagen 2x per dag een douche te nemen en probeer het eens een tijdje zoals ik, zonder al die zeepjes, schuimpjes en gelletjes. Je huid krijgt zo de kans zijn natuurlijke ph te herstellen, waardoor je huid sterker wordt en beter beschermd en bestand is tegen de aanwezige bacteriën en schimmels. Ook belangrijk: droog je huid goed af door te deppen.

Wat kun je nog meer doen? 

  • Let op wat je eet. Als je merkt dat je door bepaalde voedingsmiddelen een sterkere lichaamsgeur hebt kun je overwegen deze niet meer of minder te nuttigen dit kan een aangenamere geur tot gevolg hebben.
  • Drink veel water, zeker als je transpireert! Hoe meer vocht je verliest hoe meer je moet drinken. De theorie “door minder te drinken, zweet je minder” is niet alleen super slecht voor je lichaam maar zorgt er ook nog eens voor dat je zweet geconcentreerder is…dus meer onaangename geur door de afvoer van meer geconcentreerde afvalstoffen uit je lijf. Besef: Zonder iets te doen produceert ons lichaam 0,5 tot 1 liter zweet per dag, maar tijdens een intensieve inspanning kunnen we zelfs 1 tot 2 liter vocht per uur verliezen! 
  • Natuurlijk het gebruik van goede deodorant. Mijn ervaring is dat hoe sterker deze geparfumeerd zijn des te slechter werken ze en werken ze, door de irritatie die ze veroorzaken op de huid, juist averechts. Ik gebruik een heel simpele roller van Odorex (anti-transparant natural fresh) deze heeft weinig geur en doet wat het moet doen. Anti-transparante deodorants zorgen dat de oksels wat droger blijven waardoor de vicieuze cirkel van vocht/zweet en bacteriën wordt doorbroken. Gebruik deodorant alleen onder je oksels! Op andere plaatsen zal het averechts werken en kan het leiden tot hele vervelende huidproblemen.
  • Ondersteun je huid! Jaren terug heb ik ontdekt dat het gebruik van natuurlijke biologische en koudgeperste kokosolie (ja, die waar je ook mee kunt koken en bakken) een enorme boost geeft aan je huid en het ondersteunt en beter bestand maakt tegen allerlei kwaaltjes. Kokosolie is van nature licht antibacterieel en schimmelwerend, iets waar je huid enorm van kan profiteren, helemaal op vochtige warme dagen. Minder groei van bacteriën en schimmels betekend minder vieze geurtjes en minder kwetsuur. Daarbij is kokosolie verzorgend voedend, vochtinbrengend en geeft het van nature een lichte bescherming tegen de zon. Ik gebruik al jaren niks anders dan kokosolie op mijn gehele huid, ik smeer mij er na iedere douchebeurt mee in (net als en bodybutter of milk). Is het vet? Ja, als je normaal doseert trekt het snel in en blijven er geen vette sporen achter. Op warme dagen smeer ik alle schurende gedeeltes, kiertjes, hubbeltjes en randjes iets rijker in en soms een keer extra, zo is mijn huid goed beschermd tegen irritatie van extra vocht, bacteriën, kwetsuur én onaangename geurtjes! Ik heb door de loop van jaren alle mogelijke varianten van kokosolie geprobeerd, van heel duur tot goedkoop. Waar je vooral op moet letten is dat de olie zuiver is van bestrijdingsmiddelen dus biologisch is. Daarnaast is goed om te weten dat de olie belangrijke goede eigenschappen verliest bij verhitting dus alleen de koudgeperste variant bevat deze juist belangrijke stoffen. Ik gebruik al heel lang Raw Organic Food Kokosolie van AH voor zo’n € 6.-. De olie wordt vloeibaar bij 27 graden dus wanneer je het in je handen wrijft kun je het gemakkelijk op de huid smeren. Naast dat het goed voor je huid is is het een super goed masker voor je haar, ook ik gebruik het 2 keer per maand als haarmasker. Uiteraard is de olie een gezond alternatief voor andere oliën en vetten om te gebruiken in de keuken. Nadelen? Nou nee, tenzij je de geur van kokos vies vindt en dan is het goed om te weten dat de geur van kokos na het insmeren na ongeveer een uur verdwijnt. 

Nog wat extra persoonlijke tips:

  • Stop ongeparfumeerde tissues in je tas (altijd handig om tussentijds even ongezien een vochtig plekje droog te deppen).
  • Wil je een lekker geurtje, gebruik dan op de normale wijze een parfum die je fijn vindt (dus niet onder oksels, tussen dijen en onder hubbeltjes!) 
  • Draag zoveel mogelijk katoen, katoen mix of ademend ondergoed (en ook bovenkleding), dit zorgt voor een beter absorptie van vocht, draag eventueel een broekje met pijpjes onder je jurk of rok ( Hier vertel ik je binnenkort meer over!) 
  • Draag eens wat minder laagjes kleding als het warm is i.p.v. meer, hierdoor heb je het minder warm, kan je huid beter ademen en ventileren (jezelf verstoppen is niet nodig) en zal je ook minder zweten.

Tot slot: 

Zweten is gezond om de lichaamstemperatuur op peil te houden en om afvalstoffen te scheiden. Zonder zouden we niet kunnen leven. We zweten allemaal en is dus niks om je voor te schamen! Transpiratie wordt geregeld door ons zenuwstelsel. Bij sommige mensen is dit systeem overactief en kan het leiden tot overmatig zweten: hyperhidrose. Overmatig zweten is extreem zweten, ook zonder inspanning. Mocht je last hebben van overmatig zweten ga dan naar je huisarts en maak het bespreekbaar want ook hiervoor zijn vaak (medische) oplossingen te vinden.

Dus lieve Diva’s ….laat die heerlijk lange warme zomer maar komen!

Liefs Annemarie

Translate:

3 Comments

  1. Mariesjan Winkelhuijzen
    2 mei 2019
    Reply

    Annemarie,
    Heel fijn geschreven stukje en heel goed onderbouwd.
    Knap gedaan. Dank je wel

  2. Janniejantje
    2 mei 2019
    Reply

    Dank je wel voor de tips 🙂 Ik moet naar de AH ga ik meteen even kijken voor de Raw cocosolie lieve groetjes janniejantje.

  3. heidy diepenbroek
    2 mei 2019
    Reply

    Hallo Annemarie,
    Ik ben 45 en heb lichamelijke zweet aanvallen ivm overgang. Ik kreeg de tip om eens een andere deodorant te proberen. Mijn zweetgeur is veranderd door de overgang, ik rook naar hutspot met uien… de hele tijd.
    Ik ben het merk Secret gaan gebruiken.
    En ik ruik niets meer, geen zweetlucht meer. 48 uurs bescherming met een stick, deze gaat ook nog eens heel lang mee doordat je maar 1x daags hoeft te gebruiken. Prijs is ca 10.50 per stuk. ik gebruik er zo’n 4 per jaar. Secret komt uit de USA maar via internet ook in Nederland te koop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.